„Кен ли“ или гаврата като основно наше призвание


Като не можем да сме като тях, поне да се погаврим с тях – така си мисля, че разсъждават по-голямата част от нас. Днес прочетох в „Стандарт„, че в караоке баровете върви конкурс за най-готина гавра със световно известен хит. Конкурсът е вдъхновен от печално придобилия слава клип „Кен ли„, след като клипът беше публикуван в YouTube. Първата публикация на клипа в YouTube е от страна на абонат от бившата югославска република Македония. Евалла, брато – така най-добре доказваш, че не сте никакви македонци ами чисти българи! След това има още няколко публикации – вече от наша страна. Pride to be Bulgarian… Еми като не можем на пръв поглед да създадем световно известен хит, ще станем известни, като се гаврим със съществуващите световно известни хитове. Херостратовият комплекс не е от вчера. Като се гаврим с тях, всъщност се гаврим със стила на живот, с езика и с всичко, по което искаме да приличаме на тях, но не можем. Просто защото сме българи. „Кен ли“ може да се възприеме и като прекрасна гавра с напъните ни да се правим на англичани, американци, канадци, да се стремим да владеем английския по-добре от българския, механично да привнасяме всичко, харесало ни там, на наша почва – независимо дали става, или не. И от мимикрията в края на краищата писва, защото човек не може да мимикрира до безкрайност, без да загуби психичното си здраве.

About Borislav Gueorguiev

NBU Associate Professor in Bulgarian language, linguistic pragmatics, sociolinguistics, sociosemiotics, applied semiotics, and linguistic anthropology.
Публикувано на Мила родна картинка и тагнато, , , . Запазване в отметки на връзката.

10 отговора към „Кен ли“ или гаврата като основно наше призвание

  1. Marsilius Patavinus каза:

    http://www.standartnews.com/bg/article.php?d=2008-03-10&article=224878
    Много ми хареса този текст на Мартин Карбовски.

  2. Графът каза:

    За всеки влак си има пътници.
    От днешния брой на “24 часа”:
    Заглавие: Приз “Михаил Белчев” за певци, а не за айдъли
    Текст: Висше музикално образование е голямата награда от първия конкурс за млади поп изпълнители на името на популярния поет, певец и композитор Михаил Белчев.
    Право на участие имат певци на възраст от 18 до 23 г., съобщиха организаторите от международната фестивална програма на детско творчество “Приятели на България”.
    Конкурсът е алтернатива на нашумелите музикални предавания, в които зрителите се подиграват на личностни дефицити на изпълнителите, отбелязват инициаторите.
    Прослушване на предоставени записи е до 15 май.
    ……………..
    Въпроси от най-лека категория – на коя страница на “24 часа” е това съобщение; какъв е шансът ви да го прочетете някъде; колко теми за този конкурс ще бъдат отворени по блоговете…🙂

  3. Borislav каза:

    Ако се остави решението кой – „да“ и кой „не“ само в ръцете на журито, всичко ще заприлича на Златния Орфей от едно време. Бедата е, че SMS-ите са непроследими и няма никакви неопровержими доказателства, че публиката е решила да отстрани именно този, а не онзи кандидат. От друга страна, много кандидати, които ми харесаха с нещо, бяха отстранени именно от публиката, което може би доказва, че наистина Vox populi, vox Dei. Във всеки случай на мене като на човек, интересуващ се твърде много от всекидневието и от масовата култура, ми е любопитно да наблюдавам какво се случва и в каква парадигма се оформя масовият вкус. А може би ще дойде ден, когато някой ще се престраши да изпее и ария?

  4. Stalik каза:

    И аз не съм съгласен с Ясен по отношение на това, че комисията и шоуто (без кавички) не заслужават вниманието ни. Напротив – жалко е че няма достатъчно такива възможности за изява на млади таланти. Единственото неприятно във формата е, че решението се оставя в ръцете на публика, която в мнозинството си е музикално неграмотна, но няма да се задълбочавам.

  5. Borislav каза:

    Не съм съгласен, Ясене, че шоуто не заслужава нашето внимание: снощи не успях да вляза в Neterra.tv, поради големия брой потребители, гледащи Music Idol. Явно – това се гледа много и формира определен модел на света. Затова трябва да дискутираме…

  6. Ясен каза:

    Мислех да пиша нещо дълго и мъдро. Дори го написах наполовина, но не ми стигнаха нервите и го изтрих. Малко е трагично, всъщност много. Изпълнилят заслужава съчувствие, а не присмех. Има обаче нещо, което нито тя, нито комисията, нито самото „шоу“ заслужават – нашето прекалено внимание.

  7. Borislav каза:

    Като чета третия абзац, си мисля, че наистина е безсмислено да ги обсъждаме…поне с Вас, г-н Апостолов! Благодаря Ви за участието.

  8. Апостол Апостолов каза:

    Нещата са много, много сложни.
    Факт е, че след италианците ние сме най- добрите майстори на белкантото.

    Но в поп музиката сме гола вода (Лили Иванова и Леа Иванова пееха на запад по кръчмите- това беше техният, т. е. нашият таван).

    Най- лошото е това, че никой не може да ти каже защо нещата стоят точно така. А бе, толкова ли не можахме да направим една група поне от ранга на Middle of the Road? Не можахме и туй то!

    А „Кен Ли“ донякъде обяснява нещата. Не можем, защото сме невежи цървули, долнопробни тъпанари. Музикалната ни култура е нищо и никаква. И тъй като тези неща не могат да се променят (родиш ли се идиот, умираш си идиот), е безсмислено да го обсъждаме…

  9. Borislav каза:

    До голяма степен съм съгласен с тебе, като имаш предвид, че употребявам „Херостратов комплекс“ като метафора. Снощи прочетох, че клипът вече е хит във Филипините например. Вероятно нещата са още по-дълбоки, отколкото ги виждам(е). Реакцията срещу метрополията може би?

  10. Stalik каза:

    Глупаво е, тъпо като замисъл, но пък това е нашият усет за нещата, нашето чувство за хумор не е такова, защото виждаме нещата в други краски, с други стойности. За някои обаче това е забавно и се боя, че семантиката, която влагат в думата „гавра“ е не съвсем тая, която влагаме ние (и която принадлежи на думата по принцип). Това е тип пародия – нещо което много хора отричат, но също има своята стойност, стига да е направено с вкус. Не съм убеден във верността на това твое наблюдение за Херостратовия комплекс. Без, разбира се, да го отричам че го има. Но не мисля, че той е [основна] причина в тоя случай. Причината е именно пародирането в търсене на леснопостижимо веселие, такова, дето не изисква творчество и голям капацитет. Така че аз лично не бих бил така остър в оценката си.🙂

Коментари са забранени.